• Partiskatt

Partiskatt i distriktet
– så fungerar det i Vänsterpartiet Fyrbodal

Vad är partiskatt?
I enlighet med beslut tagna av kongressen och rekommendationer antagna av partistyrelsen förväntas de som har parlamentariska uppdrag att efterskänka 10% av sina nettoarvoden från dessa uppdrag till partiet. För dig som har regionala parlamentariska uppdrag där det utbetalas arvoden betyder det att du förväntas betala in 10% av det belopp du efter skatt får i arvode. På eventuell ersättning för förlorad arbetsinkomst gäller naturligtvis ingen partiskatt.

Varför har vi detta system?
Vänsterpartiet menar att politiker inte ska ha bättre ekonomiska förutsättningar än de som inte har politiska förtroendeuppdrag. Detta är en fråga vi driver politiskt och partiskatten blir då ett steg för oss som parti att leva som vi lär. Vi är också ett fattigt parti och då är partiskatten ett sätt att få in pengar vi behöver för vår verksamhet.

Hur ofta ska jag betala in?
Det väljer du själv! Vissa tycker det känns bäst att betala varje gång de får ett arvode utbetalt. Andra vill betala månadsvis, kvartalsvis eller en gång per år. Det gör du som du vill, bara du anger tydligt ditt namn och att det rör sig om partiskatt.

Hur betalar jag in partiskatten?
Du betalar helt enkelt in till bankgiro 5197-4475 eller swish 123 211 96 18 och anger som meddelande ditt namn och att det är partiskatt det gäller, till exempel “Sara H, partiskatt”. Du ansvarar själv för att räkna ut summan och betala in. Hur ofta du betalar in väljer du som sagt helt och hållet själv, men av bokföringstekniska skäl får du gärna betala innan 31 december det aktuella året.

Var vänder jag mig med frågor?
Ett säkert sätt är att maila [email protected] med din fråga, så ser vi till att din fråga besvaras av någon som kan hjälpa dig.