En social och ekologisk politik för Uddevalla

Uddevalla växer och merparten utav de över 150 nya miljoner som vi satsar nästa år går till volymökningar och omställningar för att möta framtiden. Ikväll är det kommunfullmäktige där vi ska besluta vilka budgetramar de olika verksamheterna skall få nästa år. Det skriver Eva Espling (V), Stefan Skoglund (S) och AnnaTora Huss (MP)

Det går bra för Sverige och Uddevalla nu med minskad arbetslöshet och ökade resurser. På lokal och nationell nivå jobbar vi för en mer jämlik fördelning utav resurserna för att minska klyftorna i samhället. Tjockleken på plånboken skall inte avgöra om man får del utav välfärden, När vi fördelar resurserna mer jämlikt ökar tillväxten och vi får ett samhälle som håller ihop bättre.

Det är resultaten som räknas och nu byggs det mer i kommunen än på många år och vår gemensamma välfärd utvecklas och förstärks. Vi satsar för ett samhälle som är socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart. Därför ökar vi andelen ekologisk mat och vi minskar våra koldioxidutsläpp, Kollektivtrafikåkandet ökar och vi stöttar en fortsatt positiv utveckling då vi ger ungdomar gratis feriekort på Västtrafik under loven. Det finns även beslut om att alla nya byggnader i kommunens regi ska förses med solceller.

Mycket av detta vill ju även de blåa partierna men när de hade makten så var utvecklingen sämre. I valrörelserna nämndes aldrig nedläggningar av äldreboenden, uppsägning av personal, nedskärningar på resurserna till öppna förskolorna, stopp av inköp av arbetskläder inom vård och omsorg eller höjda avgifter. Det motsatta utlovades men resultaten utav sänkta skatter och privatiseringar blev inte billigare, bättre och effektivare utan många gånger dyrare och med sämre kvalité och resultat.

Även (SD) har delar utav denna blåa politik i sina förslag på yttre högerkanten. Det är inte svårt att räkna ut vilka de vill samarbeta med om de får chansen

Mot bakgrund av detta uppmanar vi alla att kritiskt granska de olika partiernas förslag och löften i jämförelse med vilka resultat de olika vägvalen ger. Vår kommun går mot en fortsatt positiv utveckling med den Rödgröna majoritetens budget 2018!

Eva Espling (V)

AnnaTora Huss (MP)

Stefan Skoglund (S)

Kvällens fullmäktigemöte kan du ta del av i efterhand via kommunens hemsida.