Budgetframgång för Vänsterpartiet!

Två miljarder om året i en satsning på sjukvården

Efter många timmars debatt om hälso- och sjukvården där bara ett enda parti hade konkreta förslag på hur personalen i hälso- och sjukvården kan få bättre arbetsvillkor, kom nyheten att Vänsterpartiet fått igenom en satsning på bättre arbetsvillkor i hälso- och sjukvården. 2 miljarder ska satsas från 2018 och framåt. Vi må förlora budgetomröstningen, men centrala delar i vår budget kommer ändå att genomföras.

– Vi är mycket glada över den här framgången i budgetförhandlingarna med regeringen. Vi vet att personalen sliter hårt inom vård- och omsorgsyrkena och att framför allt kvinnor blir sjuka av sin arbetsmiljö. Den trenden måste vi bryta och det brådskar, säger Ulla Andersson, ekonomisk politisk talesperson för Vänsterpartiet.

– För Västra Götalandsregionen blir de här pengarna ett mycket välkommet tillskott. Det ger oss möjlighet att se över hur vi kan förbättra villkoren för vårdpersonalen. Arbetstider, löner, kompetensutveckling och högre grundbemanning inom vården. En satsning på personalen är en satsning för patienternas bästa, säger Eva Olofsson, regionråd (v)

– Nu hoppas vi att den blågröna ledningen av Västra Götalandsregionen verkligen använder pengarna på personalsatsningar, säger Jan Alexandersson, regionsrådsersättare (v). Personalbristen gör att vi har många stängda vårdplatser, som skulle behöva öppnas.