Artiklar och intervjuer

Röj bort de otrygga anställningarna

Äntligen!

Facken i Melleruds kommun har världens chans att röja upp bland otrygga anställningar. Ta den!

För nästan två år sedan skrev jag en motion om att Melleruds kommun ska leva upp till sin vision om att vara en bra arbetsgivare. Det är viktigt att ge personalen trygga jobb och en ekonomi som är möjlig att planera. Med andra ord ska alla som anställs veta hur länge jobbet pågår och hur mycket dom tjänar på det.

Ett första steg är att ta bort allmän visstidsanställning när vi anställer i kommunen. Anställningsformen som den borgerliga regeringen införde 2007 innebär i praktiken att anställda inte vet om dom får fortsatt jobb från en dag till nästa. Den är inte värdig en bra arbetsgivare. När motionen bereddes visar det sig att det finns drygt 800 fast anställda i kommunen. Utöver detta finns det drygt 400 personer som är anställda i den mycket otrygga anställningsformen allmän visstidsanställning (AVA). Drygt 300 av dessa jobbar inom Kommunals organisationsområde.Det betyder att omkring en tredjedel av alla som arbetar med Melleruds kommun som arbetsgivare arbetar med en otrygg anställning.

Detta är inget mindre än en skandal och ett uttryck för att Melleruds kommun är en dålig arbetsgivare.

För att leva upp till visionen blev resultatet av min motion att alla som önskar ska få möjlighet att jobba heltid. Och än viktigare; fullmäktige beslutade också att kommunen som arbetsgivare tillsammans med facken ska röja upp bland alla som är anställda i formen allmän visstidsanställning. Kommunal, nu har ni chansen att göra skillnad för era medlemmar. Ta den!

Pål Magnussen (v) Mellerud
Insändare till Melleruds nyheter torsdag 9 mars 2017