Delta i våra valskolor!

Valet 2022 närmar sig med stormsteg och vi gör nu en stor satsning för att stärka våra aktivister och partiföreningar inför valrörelsen. Vår valskola 2022 är uppdelad i två delar, den 7 maj och den 14 maj. Båda äger rum på Dalslands folkhögskola i Färgelanda, en kort promenad från busstationen, och vi bjuder på vegetarisk lunch båda dagarna. Tipsa gärna folk i din partiförening!

Anmälan är obligatoriskt och när du anmäler dig anger du om du har specialkost, behov av barnpassning och vilka pass du vill gå på så att vi kan fördela lokalerna på ett bra sätt. Vi vill gärna ha din anmälan senast 21 april.
Anmälan hittar du här: https://forms.gle/JdvXWmNHu9ibZJAC7

Valskolan del 1 – 7 maj kl 10-14
Denna del av valskolan är en del av partiets centrala utbildning, där vi får lära oss allt om vilka frågor vi går till val på, samt lära oss argumentera för våra prioriterade vallöften och andra viktiga budskap. Dagen leds av Stefan Lindborg och det finns utrymme för att ta upp frågor och funderingar med såväl Stefan som i helgrupp.

Valskolan del 2 – 14 maj kl 10-17

Medan partiets centrala valskola fokuserar på att lära oss formulera vår politik fokuserar vi denna dag på det mer praktiska arbetet och våra kommunala och regionala kampanjer.

Dagen är upplagd så att vi har en gemensam introduktion för att sedan kunna välja mellan olika pass. Passen håller på en timme styck och ligger två och två samtidigt i två olika rum. Du väljer därför vilket av de två parallella passen du vill gå på genom att kryssa för i anmälan vilka du vill vara med i. Personer från samma partiförening kan med fördel välja olika pass för att få med sig bredare kunskaper hem.

Schemat för dagen:

10.00: Gemensamt intro – Vår nationella valkampanj och våra strategier
Vår biträdande partisekreterare Hanna Gedin är med digitalt och berättar om partiets rikstäckande valkampanj, samt våra generella strategier. Det finns möjlighet att ställa frågor till Hanna Gedin.

11.10 Pass A: Hur förhåller vi oss till Sverigedemokraterna?
Vår biträdande partisekreterare Hanna Gedin berättar om vår antirasistiska strategi och hur vi förhåller oss till Sverigedemokraterna såväl i kampanjarbete som i praktiska parlamentariska situationer. Det finns möjlighet att ställa frågor till Hanna Gedin.

11.10  Pass B: Workshop – Våra lokala målgrupper
Annie Andrén, kommunikatör på representantskapet, hjälper oss genom praktiska övningar hitta åt partiets huvudsakliga målgrupper i våra egna kommuner. Hur hittar vi personer lokalt som kan lockas av våra budskap och hur når vi dessa väljare?

12.10: LUNCH

13.00 Pass A: Tipsa varandra om praktiskt kampanjande
Vår ombudsperson Ann-Sofie leder ett samtal kring hur vi rent praktiskt går tillväga när vi kampanjar. Vi tipsar om vad som funkar förr, slänger upp nya idéer och diskuterar tillsammans kampanjen i den kommande valrörelsen.

13.00 Pass B: Att planera, leda och mobilisera valkampanj i partiförening
Vår ombudsperson Mats ger tips och trix för den som ska vara med i ledningen för valkampanjen i sin kommun. Hur kan vi få ut som mest kampanj med våra begränsade medel och få med våra medlemmar i kampanjarbetet?

14.10 Pass A: Våra mediala kontakter
Representantskapets kommunikatör Annie Andrén kommer till oss för att hjälpa oss att bli bättre på att hantera och nyttja den lokala pressen. Hur kan vi få ut vårt budskap i tidningen? Är det någon idé att tipsa Västnytt om våra motioner? Vad gör jag när P4 väst ringer?

14.10 Pass B: Så vinner vi valet på sociala medier
Vår ombudsperson Mats berättar om grunderna i hur vi använder sociala medier i valrörelsen. Fokus ligger på Facebook och berör både hur du som privatperson kan agera och hur ni kan använda er partiföreningssida för att nå nya väljare och mobilisera de ni redan har.

15.20 Pass A: Vår regionala valkampanj
Representantskapets kommunikatör Annie Andrén berättar om den regionala valkampanjen och prioriterade frågor för Vänsterpartiet på regionnivå. Hur vi kan driva frågorna om sjukvård och regional utveckling och vilka verktyg erbjuder representantskapet?

15.20 Pass B: Lokala vallöften och kommunal valplattform
Vår ombudsperson Mats berättar lite om hur en kan tänka vid framtagandet av en lokal valplattform i partiföreningen och hur de lokala vallöftena kan utformas. Här ges också konkret vägledning för framtagandet av lokalt valmaterial och vilken hjälp som finns.

16.30: Gemensam avslutning
Vi avslutar med att några lokala vänsterpartister peppar oss innan vi åker tillbaka till våra partiföreningar och påbörjar arbetet för valvinst i alla tre valen!