Politik

Elin Segerlind och Fahimeh Nordborg toppar listorna i valet

Elin Segerlind från Dals-Ed får nytt förtroende att toppa riksdagslistan för Vänsterpartiet i Fyrbodal, vilket innebär att hon bli partiets kandidat till riksdagen för distriktet. Detta beslut togs under en valkonferens som partidistriktet höll i Strömstad under söndagen. Elin Segerlind har suttit i riksdagen sedan valet 2018 och varit partiets talesperson i miljö- och jordbruksfrågor under den senaste mandatperioden. Sten Brodén från Krokstrand i Strömstad kommun valdes till andranamn.

– Det är med stor stolthet vi i vårt partidistriktet Fyrbodal sätter Elin Segerlind högst på Vänsterpartiets riksdagslista för Norra Västra Götaland. Under sin relativt korta tid i riksdagen har Elin lyckats bli en definierande röst i den nationella miljödebatten och en av Vänsterpartiets viktigaste talespersoner. Vi ser alla fram mot att se vad hon hinner åstadkomma med fyra år till, säger distriktsordförande Vänsterpartiet Fyrbodal Erik Järvelä.

Under dagen sattes även regionlistan där Fahimeh Nordborg från Trollhättan valdes till förstanamn och Mats Pilhem från Orust, tidigare kommunalråd i Göteborg, valdes till andranamn. Fahimeh har under den senaste mandatperioden suttit i regionutvecklingsnämnden och arbetat med miljöfrågor. Hon har tidigare varit kommunalråd i Trollhättan med ansvar för utbildningsfrågor.

I funktionen som valledare i Vänsterpartiet Fyrbodal är det mycket glädjande att Vänsterpartiets valkonferens enigt har valt att toppa listan till regionvalet i Västra Götaland med den erfarna, kloka och engagerade Fahimeh Nordborg från Trollhättan. Vi har nu utmärkta förutsättningar att göra en stark valrörelse, kommenterar Fyrbodaldistriktets valledare Elise Norberg Pilhem.

Riksdagslistan i sin helhet

1. Elin Segerlind, Ed