Distriktsårskonferensens uttalande om mäns våld mot kvinnor

Distriktsårskonferensen för Vänsterpartiet Fyrbodal 14/3 2020 beslutade att anta följande uttalande om mäns våld mot kvinnor:

“Mäns våld mot kvinnor är ett allvarligt och utbrett samhällsproblem. Att ha kunskaper om våldet är viktigt för att kunna ge våldsutsatta ett bra bemötande och för att kunna arbeta förebyggande och förändra attityder i samhället.

Både socialstyrelsen och Nationellt centrum för kvinnofrid har genom åren haft regeringens uppdrag att utveckla arbetet med att ställa frågor om våld i nära relationer. Det har bidragit till att fler verksamheter både inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten idag ställer frågor om våld.

Men det är också angeläget att öka kunskapen om våld i nära relationer i samhället men särskilt i skolans värdegrundsarbete och att alla ska veta vilka möjligheter det finns till hjälp, stöd och skydd. Våldsutsatta kvinnor samt barn som har bevittnat våld har stora behov av vård, omsorg och skydd på kort och lång sikt.

Vänsterpartiet i Fyrbodal vill belysa vikten av att politiken och civilsamhället måste kraftsamla för att sprida kunskap, skapa engagemang och visa mod i frågan om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.”