Våra mandat är inte gratis

Efter valet har Vänsterpartiet varit tydliga, vi vill se Stefan Löfven som statsminister. Vi har också varit tydliga med att våra mandat inte är gratis. Den uppgörelse som nu ligger mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är inte en politik som vi kan stå upp för.

– Om Vänsterpartiet ska släppa fram en mittenregering så behöver vi självklart vara en del av förhandlingsprocessen. Skulle överenskommelsen som den ser ut nu justeras så skulle vi vara beredda att släppa fram en mittenregering, säger Elin Segerlind, Vänsterpartiets riksdagsledamot från Fyrbodal.

Under dagens pressträff meddelade Jonas Sjöstedt att Vänsterpartiet inte är beredda att släppa fram en mittenregering med den överenskommelse som ligger till grund för den.

– Vi vill se en regering utan borgerliga partier och med en statsminister från det störta partiet och det är Stefan Löfven. Vi har nu en sådan regering inom räckhåll, men det finns hinder på vägen, sa Jonas Sjöstedt under pressträffen.

Överenskommelsen mellan S/Mp och C/L innehåller 73 punkter som bland annat inskränker arbetsrätten, sänker anställningstryggheten, ger fri hyressättning, ger språkplikt för asylsökande och en reformerad arbetsförmedling med flera privata alternativ. Den innehåller också en klausul om att Vänsterpartiet ska hållas utanför allt politiskt inflytande.

–  Löfvens regering förutsätter Vänsterpartiets mandat och förutsätter man våra mandat så är det orimligt att vi ställs utan inflytande. Nu rör det på sig åt rätt håll, men det räcker inte. Vi vill ha garantier, säger Jonas Sjöstedt.

Nu påbörjas vidare förhandlingar mellan partierna och om de faller ut väl är Vänsterpartiet beredda att släppa igenom den S-ledda regeringen i en stadsministeromröstning.

– Jag är förvånad att någon trodde att vi skulle ge vårt passiva stöd, det borde vara självklart att vi har egna förväntningar och krav på vad vi vill att regeringen ska göra och också gränser för vad den kan göra. Vi har varit tydliga hela tiden att vi ska ha politiskt inflytande över en regering som bygger på våra mandat, säger Elin Segerlind.