Strömstad

Vänsterpartiet Fyrbodals listettor gjorde studiebesök på Koster

På söndagen reste Vänsterpartiets Elin Segerlind och Kerstin Joelsson Wallsby till Koster. Elin från Mellerud är Vänsterpartiets riksdagskandidat från Fyrbodal och Kerstin från Uddevalla är partiets första kandidat till regionfullmäktige. På Långegärde möttes de av Göran Larsson, Torbjörn Stjernberg och Göran Lyth ifrån Kosternämnden.

Kosternämnden, som väljs vart fjärde år, berättade om sin roll att representera Kosteröarna gentemot Kommun, region och länsstyrelse. Man berättade också om Kosterstiftelsen som bland annat verkar för Kosters framtid. Naturligtvis diskuterades i samband med detta VA-frågorna där Kosternämnden förespråkade ett alternativ med flexibla lösningar, dvs privata brunnar kombinerat med samfälligheter. Faktum är att det finns gott om grundvatten som tillgodoser Kosterbornas behov under större delen av året. Det är sommartopparna som skapar vattenbrist. Förbättringar måste till för att skapa möjligheter för bostadsbyggande. Självklart finns det också dåliga avlopp som måste åtgärdas. Hursomhelst kommer förbättringar i VA-systemen att kosta pengar.

På Kosters Trädgårdar fortsatte diskussionerna tillsammans med Helena von Bothmer och Erik Johansson. De berättade om företagandets villkor på Koster och ambitionerna att få till stånd en lönsam åretruntverksamhet där en grundbult är att kunna erbjuda bostäder till rimliga kostnader för personalen.

Hyresrätter är huvudalternativet, men även alternativa former kan bli aktuella, t ex kooperativa hyresrätter eller lägenheter byggda så att man kan hyra ut rum sommartid och på det viset sänka åretruntkostnaden för sitt boende.

På Nordkoster finns 12 hyresrätter som drivs av Kosters Idéella Förvaltnings AB, som enligt sina stadgar ej får gå med vinst.

Restaurangdelen av Kosters Trädgårdar drivs numera i kooperativ företagsform och Erik betonade betydelsen av kreativt entreprenörsskap.

Vänsterpartisterna informerades också om projektet Kosters Framtid som syftar till att få till stånd nya bostäder, säkra skolan och förbättra servicen. Detta kommer att ske i form av att ett utvecklingsbolag ska startas.

Studiebesöket avslutades med en rundvandring på Naturum Kosterhavet.