• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet Strömstad

SATSA PÅ LOKAL UPPHANDLING

Staden Preston i norra England var en fattig gammal industristad. Nästan all upphandling från stora byggkontrakt till morötter hamnade hos storbolag med huvudkontor i London. Men för några år sedan beslöt kommunledningen att satsa på lokal upphandling. Nya företag startades i alla branscher. Det gick över förväntan. Bara på några år, mellan 2013 och 2017, ökade den lokala upphandlingen från 5% till 18% och i regionen från 39% till 79%. Det visade sig också att på bara några år tog jordbruken i regionen hem samtliga upphandlingar på jordbruksvaror. Nu kallas den för Prestonmodellen.

Bra exempel sprider sig. I en region i Skottland, North Ayrshire, skapades 700 nya arbetstillfällen på bara tre år. Men modellen finns också i Sverige. Både i Hälsingland och i Dalarna har några kommuner börjat praktisera Prestonmodellen. Ylva Lundkvist Fridh är samordnare för lokalekonomi på Hela Sverige skall leva. Hon säger:

– Det handlar egentligen om att de som hanterar kommunens ekonomi skall vara överens om att pengarna skall användas för att gynna och stötta lokala småföretag, sociala företag och civilsamhället.

Prestonmodellen ger flera fördelar för Strömstad:
– Större möjlighet till omställning av ekonomin.
– Skattepengarna stannar i kommunen eller norra Bohuslän.
– Skapar fler arbetstillfällen.
– Ökar mångfalden i landskapet.

Strömstad har redan ett samarbete med andra kommuner i norra Bohuslän när det gäller upphandling. Det är en bra förutsättning för att börja diskutera lokal upphandling. Vänsterpartiet har föreslagit att bygga solcellsparker i kommunen för att få billigare energi. Om andra kommuner i norra Bohuslän gör detsamma har vi möjlighet att bilda ett gemensamt energibolag. Det vore ett stort första steg i lokal upphandling.

—————————————-

RIKARE ARBETSMARKNAD 2022

När pandemin förlamade gränshandeln och turismen tog Vänsterpartiet initiativ för att få till stånd ett lokalt omställningskontor som skulle bidra till att Strömstads näringsliv skulle få fler ben att stå på. Förebilden var Troll-hättan, där ett sådant kontor tillfördes stora resurser från EU, staten och regionen. Företagen i Strömstad fick 174 miljoner kronor i bidrag under pandemin, som i första hand gick till permitteringsstöd och för att rädda jobben. Bidragen förmedlades av Utvecklingsarena Strömstad.

Vänsterpartiet vill att Utvecklingsarena Strömstad ska tillföras betydligt mer resurser i form av pengar och kompetens. Staten och regionen bör vara representerade i styrgruppen. Först då kan man göra ordentliga insatser för att dra hit företag i framtidsbranscher och statliga eller regionala verksamheter.

En strategisk framtidsfråga för både friskare miljö och en rikare arbetsmarknad är att fullfölja järnvägslänken Göteborg-Strömstad-Oslo. Det ska ske genom en dubbelspårig bana som framförallt ska ersätta de 2 500 lastbilar som varje dygn passerar Svinesundsbron. Den kan också ersätta många flygresor på sträckan Oslo-Göteborg. En modern järnväg skulle också bredda arbetsmarknaden så att man kan bo i Strömstad och jobba i Oslo eller i Östfold. Utsläppen från lastbil och flyg minskas betydligt och arbetsmarknaden för Strömstadsborna blir rikare.

Norra Bohusläns behov under pandemikrisen har inte nått fram till beslutsfattarna i Stockholm. Vi behöver en röst i riksdagen!

Mycket kan göras lokalt. Bastekärr kan marknadsföras som en utvecklings-plats för t ex marin teknik. Landbaserad fiskodling i t ex Kålvik kan övervägas om miljökraven uppfylls.Solcellsparker kan anläggas på kommunal mark i Skee.. Ett gemensamt energibolag för kommuner i norra Bohuslän kan etableras med syfte att dämpa elpriserna. Tillsammans med närliggande kommuner kan lokal upphandling göras som gynnar lokal sysselsättning, minskar transporter, skapar nya arbetsplatser och gör att skattepengar stannar lokalt. Med Vänsterpartiets Skärgårdsprogram kan ett regionalt fraktstöd införas som utjämnar villkoren för boende och verksamheter på öarna. Vänsterpartiet vill gynna det kustnära fisket.

—————————————————-

NY SKÄRGÅRDSPOLITIK 2022

Den bohuslänska skärgården har under lång tid avfolkats och utarmats på arbetsplatser. Den viktigaste orsaken är att hus för helårsboende köps för stora pengar och blivit fritidsboende. Lokalbefolkningen har ingen chans att med normala löner köpa hus i skärgården. Vänsterpartiet i Strömstad har uppmärksammat detta i många år. Nu har vi för första gången ett skärgårdsprogram med sju punkter för utveckling. Det är inte heltäckande, utan vi ser det som ett förslag att diskutera.

1. Någon form av boplikt måste införas. Det innebär att bostadshus endast kan säljas för helårsboende. Den principen finns i Norge och många andra länder och tillämpas på olika sätt. Även i Sverige finns den när det gäller köp av lantbruksfastigheter. I Hvaler kommune norr om Strömstad finns boplikt och där finns samhällsservice och skola. För Hvaler är det inte politik, utan en fråga om överlevnad.

2. Vi vill införa ett begränsat fraktstöd för helårsboende och verksamheter. Sveriges skärgårdar är mycket ojämlikt behandlade när det gäller båttransporter. I Stockholms skärgård finns ett omfattande stöd från regionen och i Göteborg är det kommunen som betalar. På sina håll är det staten som står för kostnaden, t ex Trafikverkets färja mellan Hamburgsund och Hamburgö, där person- och godstransporter är helt gratis. Strömstads kommun bör ta upp en diskussion med regionen och staten för att undanröja orättvisorna i skärgårdspolitiken.

3. Det skall vara möjligt att förhandla ner kalkylräntan för bostadsbyggande. Kalkylräntan är betydligt högre än den vanliga räntan och är en slags ”säkerhet” för bankerna. Dessutom är den högre i glesbygd än i storstad.

4. Vi vill ha marin inriktning på alla våra skolor så att en liten skola kan använda en större skolas resurser. Vi vill inte bara ha naturvetenskaplig inriktning, utan också engagera Strömstads Museum och Strömstad Akademi och även ha en inriktning på kultur och samhällsliv.

5. Tillgång till dricksvatten är en central fråga på Koster. Kommunen har tillsatt en arbetsgrupp för att utreda förutsättningarna för att lösa vattenfrågan. Redan i höst väntar vi svar.

6. Räddningstjänsten och hemtjänsten i kommunen har påbörjat diskussioner om samarbete på Koster. Vi tror att samarbete mellan kommunens olika förvaltningar är bra för att förbättra samhällsservicen.

7. Vi måste skärpa allemansrätten. Vi har nyligen haft ett par rättsliga domar som innebär en försvagning av allemansrätten och en privatisering av mark. Vi vill inte ha en ökad privatisering av skärgården.

————————————————————

EN MARITIM INRIKTNING PÅ ALLA SKOLOR

Det finns förslag på marin inriktning på Kosters och Tjärnö skolor. Som Vänsterpartiet ser det borde vi satsa på marin inriktning på samtliga skolor i kommunen. Det skulle utveckla alla våra skolor och ge en hjälpande hand till skolor i motvind. Strömstad är omgiven av vatten i tre väderstreck, väster, norr och öster. (Vi glömmer ofta att Idefjorden är en del av havet och har ett eget liv som gränsfjord och ekosystem.) Det betyder att vi är påverkade av havet/vatten mer än vi tror. Vårt förslag innebär att vi tänker på havet som helhet. Vänsterpartiet menar att skolorna måste ha ett organisatoriskt samarbete med Tjärnölaboratoriet och Nationalparken. De är oerhört viktiga. Men vi menar att Strömstads koppling till havet är mycket mer.

Genom århundraden har livet i norra Bohuslän påverkats av havet.
– livet i vattnet, fisket och jakten
– transportleder, nu och innan vägtrafiken fanns – vattnets betydelse i samhället
– vatten och hav i språket
– vatten och hav i kulturen

Ett par exempel:
När vi studerar hur vårt samhälle fungerar kan vi använda oss av ett bra exempel från norra Bohuslän där forskare, politiker och yrkesverksamma gemensamt har utformat spelreglerna för fisket: koster-väderööverenskommelsen. Att studera nära exempel i våra skolor är bidrar till förståelsen av hur samhället fungerar.

På kulturens område har vi stora rikedomar från kända platser runt omkring oss. De finns inom litteratur (Emile Flygare-Carlèn), musik (Kostervalsen o många andra) konst (Inge Schiöler). Och det är bara toppen på isberget.

En marin inriktning är inte bara är inte bara naturvetenskap, utan också samhällsliv och humaniora. Vi måste därför också engagera Strömstad Museum och Strömstad Akademi i ett organiserat samarbete med skolorna i Strömstad.

————————————————————

VÅRT VALPROGRAM FÖR STRÖMSTAD 2022

En rikare arbetsmarknad

Strömstad måste minska beroendet av gränshandel och turism. Det behövs nya arbetsplatser med andra yrken, högre löner och möjligheter att kunna byta jobb. Utvecklingsarena Strömstad måste få mer resurser. Bastekärr skall marknadsföras som en utvecklingsplats för t ex marin teknik, som Vänsterpartiet föreslagit. Vi har en positiv inställning till nya verksamheter. Därför är vi för en landbaserad laxodling i Kålvik om miljökraven uppfylls. Vi har föreslagit två solcellsparker i Skee och fler kan byggas. Strömstad bör ta initiativ till ett gemensamt energibolag för kommunerna i norra Bohuslän för att sänka elpriserna. Tillsammans vill vi också ha mer lokal upphandling för att skapa fler arbetsplatser, minska transporterna och se till att våra skattepengar stannar kvar i kommunen. Vänsterpartiet har ett särskild skärgårdsprogram för Koster och öarna. Bland annat vill vi att regionen går in med ett fraktstöd för att utjämna skillnaden mellan olika öar i vår region. Strömstads- byggen skall bygga hyresrätter på Canning efter behov.

Vård och omsorg

Sjukvård och omsorg är viktig för alla, både ung och gammal. Därför är det viktigt med arbetsplatser inom vården utan stress och hets. Fler måste utbildas och anställas, lönerna förbättras och arbetstiden förkortas. Vänsterpartiet föreslår 6 timmars arbetsdag. Vi vill återinföra Ronden och skapa fler vårdmöjligheter i Strömstad i gamla sjukhuset, där det finns lediga lokaler. Vi vill att äldre som bor hemma utan kostnad ska erbjudas brandlarm.

En växande andel ungdomar och unga vuxna lider av psykisk ohälsa. Nya resurser från regionen behövs och BUP måste återetableras i Strömstad.

Feminism

Vänsterpartiet är det största feministiska partiet. Arbetstider, löner, stress och arbetskläder är viktiga kvinnofrågor i Strömstad. Vi vill ha en jämlik arbetsmarknad. Hot och våld mot kvinnor och flickor ökar, bland annat i skolan. Vi vill satsa resurser på att motverka det hårda samhället. Trots att Strömstads kommun röstade mot vårt förslag om 6 timmars arbetsdag fortsätter vi att arbeta för detta. Det är en oerhört viktig fråga för kvinnor på våra arbetsplatser.

Kultur

Kulturen är internationell, men grunden ligger hos den lokala kulturen. Därför är det viktigt att stödja lokala kultur- utövare. Ett sådant stöd är till kulturskolan som måste öppnas för alla ungdomar och vara gratis. Familjens ekonomi skall inte vara ett hinder. Strömstads kommun ger bidrag till många kultur- arrangemang. Det är bra. Men det är också viktigt att biljettpriserna inte är ett hinder.

Skolan

Barnperspektivet är grunden för vår skolpolitik. Det behövs flera vuxna i skolan och fler lärare med behörighet. En särskild långsiktig satsning skall göras på låg- och mellanstadiet, så att ingen elev tillåts komma efter. Alla skall stå på samma grund när de börjar högstadiet. Vi förordar tvålärarsystemet i klasser där personalen ser ett behov av det. Vi vill också ha en enklare skolfrukost när barnen kommer till skolan. Många äter inte frukost hemma och kan därför inte följa undervisningen på förmiddagen. Kulturskolan måste vara tillgänglig för alla elever. All undervisning skall vara avgiftsfri och jämlik. Strömstiernaskolan är på övertid. Under många år har den lappats och lagats. Vi behöver planera för en ny högstadieskola. Vi vill ha marin inriktning på alla våra skolor så att alla kan hjälpa alla. Vi vill också att havets kultur och samhällsliv skall ingå i arbetet.

Miljö och klimat

Det kustnära fisket skall finnas kvar. Därför skall vi tillåta jakt på säl och storskarv i nationalparken. För att gynna torskens lekplatser kan vi plantera ålgräsängar och bygga torskrev. På sikt kan nya fångstmetoder innebära att bottentrålningen kan avvecklas. Idefjorden är en unik tröskelfjord med höga naturvärden. På senare år har både delfin och klumpfisk varit på besök. Vi säger nej till sprängning av Idefjordens trösklar och vi säger nej till omfattande muddringar i fjorden. Vi är positiva till havsbaserad vindkraft. Den har mycket stor möjlighet att på kort tid öka den elproduktion som skall bidra till att ställa om till en miljö- och klimatvänlig industri. Hänsyn skall tas till yrkesfiske, marint liv och fågelliv. Våra gemensamt ägda skogar skall brukas varsamt med metoder som gynnar den biologiska mångfalden. När avverkningar sker skall det göras med plockhuggning. Det är nödvändigt att skydda 30% av Sveriges skogar. Därför skall den inrättas fler naturreservat. Reservatet vid Capri skall utvidgas. Vi ställer oss bakom förslaget att inrätta ett stort naturreservat på Löveråsfjället.

Trafik

Kollektivtrafiken inom kommunen skall vara avgiftsfri och mer anropsstyrd trafik skall införas – även på helgerna. För att få en mer hållbar internationell båttrafik skall staten, regionen och kommunen gemensamt bygga laddstation för el- och hybridfartyg. Bohusbanan skall ha dubbelspår och sammanlänkas med Östfold- banen. Det skulle på allvar bredda arbetsmarknaden och sänka utsläppen från bil- trafiken. Den långväga godstrafiken på E 6 måste flyttas över till tåg och båt. Ett stickspår skall byggas till Svinesund, Nordby och djuphamnen i Kålvik.

Besök oss gärna på Facebook

Kontakt: [email protected]