Distriktsstyrelsen nominerar Tamara Spiric till ny partiordförande

Distriktsstyrelsen för Vänsterpartiet Fyrbodal nominerar Tamara Spiric till partiordförande

Under söndagens sammanträde beslutade en enig distriktsstyrelse i Fyrbodalsdistriktet att nominera Tamara Spiric till ny partiordförande. Elise Norberg Pilhem, en av två distriktsordföranden, utvecklar beslutet:

”Tamara Spiric har en gedigen erfarenhet av att framgångsrikt driva vänsterpolitik. Hon har särskilt fått igenom politik på områden som vi vet är viktiga för våra väljare, som satsningar på välfärden, jämställdhet och jämlikhet. För oss som landsbygdsdistrikt har det också varit av vikt att Spiric har ett driv i frågor som rör landsbygden. Vidare tror vi att hennes goda egenskaper som ledare och retoriker skulle bidra till att ytterligare stärka vår roll i svensk politik.

Beslutet att nominera Tamara Spiric är taget av en enig distriktsstyrelse och har föregåtts av ett nomineringsförfarande där medlemmar och partiföreningar haft möjlighet att skicka in önskemål om distriktsnomineringar. Vi har tacksamt tagit emot dessa och haft dem som grund för vårt beslut.”

Vänsterpartiet väljer ny partiordförande i samband med sin ordinarie kongress i Västerås 21-24 maj. Till kongressen kommer fyrbodalsdistriktet genom medlemsomröstning att utse fem ombud.