Billigare tandvård och CSN för körkort bland nya vänsterframgångar

Under veckan har många bra förslag klubbats av riksdagen, förslag som Vänsterpartiet förhandlat fram med regeringen. Här är några bra förslag som riksdagen röstat igenom i dagarna:

Billigare tandvård
Tandvårdsbidraget har länge legat på 150 respektive 300 kronor. Nu höjer vi till 300 respektive 600 kronor. Visst låter det bra? Det är det också! Detta är en kanske liten, men väldigt viktig skillnad för många som har små marginaler men ändå behöver uppsöka tandläkare.

Billigare tandvård

Studiemedel för körkortet
För många unga, framförallt på landsbygden, är körkortet en viktig del i att bli vuxen. Det blir lättare att få jobb, du blir mindre beroende av att andra skjutsar dig och steget till att flytta hemifrån blir lättare att ta i områden där det inte går så bra kollektivtrafik. Men det har också länge varit en klassfråga att kunna ta körkortet redan i gymnasiet. Nu gör vi det möjligt att ta CSN-lån för att ta körkortet, vilket suddar ut denna klasskillnad. Läs mer i Ali Esbatis debattartikel i Bohusläningen:  https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/debatt-och-ins%C3%A4ndare/k%C3%B6rkortsbeslutet-en-seger-f%C3%B6r-v%C3%A4nsterpartiet-1.4918023

Kostnadsfri cellprovtagning
Äntligen blir det kostadsfritt med cellprovtagning. Gynekologiskt cellprov för screening för livmoderhalscancer kommer att erbjudas, vilket innebär att betydligt fler fall av cellförändringar kommer att upptäckas tidigare. Att dessa personer kan få tidig vård i de fall cellförändringar upptäcks är mycket viktigt och att det nu blir kostadsfritt är ett viktigt steg mot att god vård inte ska vara en klassfråga. Läs mer i Karin Rågsjös debattartikel i Metro: https://www.metro.se/artikel/debatt-gynekologisk-cellprovtagning-ska-inte-vara-en-pl%C3%A5nboksfr%C3%A5ga

Avgiftsfri kollektivtrafik för barn på sommarlovet
Att kunna åka till biblioteket, träffa sina kompisar på andra sidan kommunen eller bara åka och bada har länge varit en pengafråga för många familjer med små ekonomiska marginaler. Avgifterna i kollektivtrafiken skiljer sig kraftigt, men i vissa fall kan det bli riktigt dyrt. Därför har vi drivit igenom att kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri för barn under sommarlovet! Läs mer i Ali Esbatis debattartikel i Arbetarbladet: https://www.arbetarbladet.se/opinion/debatt/v-vi-satsar-pa-avgiftsfri-kollektivtrafik-for-skolungdomar-pa-sommarloven

Studiebidraget höjs med 300 kronor
Bidragsdelen i studiemedlet höjs med 300 kronor i månaden. Kanske ingen guldkant på tillvaron för studenterna, men med 300 kronor mer i månaden kan våra studenter i alla fall välja det lite finare nudelmärket eller unna sig en pizza efter en dags hårt tentapluggande. Det tycker vi de är värda.

Studiebidraget höjs med 300 kronor

Gratis simskola för förskoleklassare
Att kunna simma innebär att kunna bada med sina kompisar, att slippa komma på ursäkter för att inte följa med till stranden och inte minst att kunna rädda sitt eget och andras liv om man faller i vattnet. För många familjer är det inte möjligt att lära sina barn att simma. Vissa föräldrar är själva inte simkunniga, andra har långt till naturligt vatten och inte råd att betala in sig på bassäng i den omfattningen som krävs för att lära barnen att simma. Nu har Vänsterpartiet fått igenom kostnadsfri simundervisning för alla förskoleklassare i landet. Läs mer på vår hemsida: https://www.vansterpartiet.se/avgiftsfri-simskola-klubbas-i-riksdagen