Strömstad

V anordnar protestmöte i Strömstad

Västra Götalandsregionen har dragit in single responder-bilen i Strömstad under perioden 1 juni till 31 augusti. Syftet med att sätta in single respond bilarna var att minska tiden en sjuk behövde vänta på ambulans. Bilen är stationerad i Munkedal och bevakar hela norra Bohuslän.
Tanken är att sjuksköterskan som åker ensam ska vara först på plats och göra en bedömning och inleda eventuell behandling. Behövs ambulansen inte så kan deras utryckning avbrytas och de åker vidare. Att bilen nu dras in under sommaren kommer åter öka väntetiderna för sjuka och skadade i norra Bohuslän.

Det är ett beslut som politikerna i Strömstad inte kände till och när Bohuslänningen ringer runt 8 juni 2017 så är alla förvånade.

– Skandalöst är det minst man kan säga om det, säger Lars-Åke Karlgren Vänsterpartiet Strömstad till Bohuslänningen.

Vad tycker du om regionens information till kommunen i frågan?

– Efter vad jag förstått har neddragningen stått med i avtalet sedan tidigare, så rent formellt har ju regionen ryggen fri. Men det här borde de ha informerat om i god tid.

Lars-Åke Karlgren (V) har tagit initiativ till en demonstration mot neddragningen i form av ett torgmöte i Strömstad. Han har skickat en förfrågan till övriga partier i kommunfullmäktige om saken.

– Det är ingen partipolitisk fråga egentligen, utan en fråga för alla i Strömstad.

Det blir demonstration klockan 12
Samling Ankaret, Strömstad Torg

Ta med plakat och visa att det får vara slut på nedskärningarna inom sjukvården.