Uddevalla

Ett steg på väg mot gratis kollektivtrafik

Alla unga ska få chansen att ta del av aktiviteter på fritiden. Vänsterpartiet i Uddevallas majoritet tillsammans med S och MP gör skillnad för kommunens ungdomar. Genom att erbjuda dem Västtrafiks Fritidskort som gäller under jul- och sommarlov värnar vi miljön och underlättar för ungdomar att ta sig runt. Det ska vara lätt att välja kollektivt.

Beslutet togs på kommunstyrelsen på onsdagen den 31 maj. Kostnaden är beräknad till cirka 360 000 kronor per årskurs och läsår. De som kommer ifråga är alla elever i årskurs 8 och 9, samt elever som går första och andra året på gymnasiet. Ett krav är dock att de är folkbokförda i Uddevalla.

I underlaget till beslutet hänvisar man till den vision som är antagen, där man formulerat förutsättningar för god livskvalitet. “Alla människor ska kunna delta i kultur, idrott, evenemang och föreningsliv då ett levande kulturliv tillhör grunden för ett hållbart samhälle.”

Det skriver Bohuslänningen

Ett litet steg i Vänsterpartiets mål att göra hela kollektivtrafiken gratis för alla.

Varför är det så viktigt med gratis kollektiv trafik?

Trafiken står för en stor del av vår klimatpåverkan. Att minska utsläpp ifrån bilar är inte tillräckligt för att begränsa trafikens miljö- och klimatpåverkan. Vi måste också öka kollektivtrafikens andel av resorna.

Vänsterpartiet tycker att staten har ett ansvar för att öka resandet med tåg och buss även för den regionala och lokala kollektivtrafiken. Biljettpriset har betydelse för att fler ska ställa bilen och istället välja att åka kollektivt. Vänsterpartiet har fått igenom satsningar på gratis kollektivtrafik i flera kommuner. Sveriges bristande järnvägstrafik är ett resultat av privatiseringar, bolagiseringar och under lång tid eftersatta anslag. Vi vill ha ett järnvägssystem som håller ihop och där det inte är en mängd olika aktörer på jakt efter vinst med en förlorad helhet för järnvägssystemet som resultat. SJ bör ges ett nytt uppdrag där resenären sätts i centrum istället för jakt på lönsamhet.

En stor del av resorna med kollektivtrafik sker i storstadsområdena. Där är det redan trångt på bussar, tåg och tunnelbanor. Därför anser Vänsterpartiet att pengarna från trängselskatten ska gå till att förbättra och bygga ut kollektivtrafiken, inte till nya motorvägar.