Familjedag i Munkedal

Idag har V Munkedal varit på Familjedagen i Munkedal. Strålande sol och härliga politiska samtal ramade in dagen.

För Vänsterpartiet är familjen och familjers levnadssituation viktig. Där är frågan kring föräldraförsäkringen en av de centrala delarna. Vem är hemma och tar hand om vår barn? Vänsterpartiet vill ändra lagen så att föräldrar delar lika på dagarna i föräldraförsäkringen. Idag tar mammorna ut tre fjärdedelar av dagarna i föräldraförsäkringen. Trots att pappors uttag av föräldradagar har ökat något skulle det med dagens takt ta över 50 år innan uttaget blir jämställt mellan kvinnor och män.

Vi vill också ha ett generellt barnbidrag som är för alla. Ingen ska behöva ansöka om barnbidrag. Syftet med bidraget var att öka barnafödandet, utjämna levnadsstandarden mellan barnlösa och barnrika hushåll samt för att minska antalet barn som levde i fattigdom. Vi vill inte ha något fattigvårdstänkande i socialförsäkringssystemet.

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen sett till att flerbarnstillägget för det tredje barnet höjs med 126 kronor per månad. Barnfamiljer, särskilt de med många barn, utgör en ganska stor andel av hushållen med låg ekonomisk standard. En höjning av flerbarnstillägget är ett sätt att ge dessa familjer förbättrade ekonomiska förutsättningar och skapa en ekonomi som funkar för alla, inte bara de rikaste.

Slutligen för den här gången så måste barns rättigheter i samhället stärkas. Vänsterpartiet har länge drivit på för att barnkonventionen ska införlivas i svensk lag. Därför är det bra att regeringen har lovat att det ska bli verklighet. När barnkonventionen börjar gälla som svensk lag kommer barns rättigheter och ställning stärkas generellt och särskilt inom rättsväsendet. Barnkonventionen blir då automatiskt direkt tillämplig hos svenska domstolar och myndigheter. En lagstiftning visar tydligt att barn har rättigheter som myndigheter är skyldiga att ta på allvar.

Läs mer om vår politik här https://www.vansterpartiet.se/politik

Bilder från Familjedagen i Munkedal